Contracte de vânzare
Listă de acte necesare
titlu de proprietate emis in temeiul legii fondului funciar nr. 18/1991 (pentru teren);
contract de vânzare-cumpărare;
contract de donație;
sentinţă/decizie civilă definitivă şi irevocabilă;
certificat de moştenitor;
în cazul contractelor de vânzare-cumpărare încheiate cu fostele unități contractante: proces-verbal de predare-primire, contract de împrumut, adresă de achitare itegrală;
acte de alipire/dezlipire;
dovada achitării integrale a prețului (dacă nu este menționat în actul de proprietate);
încheierile de intabulare a dreptului de proprietate în cartea funciară;
documentația cadastrală (planuri de amplasament/relevee) întocmită de un inginer cadastrist autorizat și vizată de O.C.P.I.
În cazul apartamentelor:
adeverinţa eliberată de asociaţia de proprietari sau locatari care să ateste faptul că proprietarii sunt la zi cu datoriile faţă de aceasta acestea (întreţinere, cheltuieli, reparaţii, cheltuieli comune etc.), semnată și cu numele în clar al președintelui și al administratorului, având aplicată ștampila asociației;
certificat de performanță energetică;
P.A.D. – polița de asigurare obligatorie;
facturile emise pentru utilități, din luna semnării contractului de vânzare (energie electrică, apă, gaze etc.) și dovezile de plată ale acestora.
În cazul terenurilor agricole:
adeverință emisă de Primărie din care să rezulte dacă terenul este arendat;
acordul arendașului + contractul de arendă (în cazul în care este arendat);
îndeplinirea formalităților cu privire la exercitarea dreptului de preempțiune (pentru terenurile extravilane).
Alte documente specifice cerute de notarul public
În cazul în care bunul ce face obiectul vânzării este grevat de sarcini/ipotecă în favoarea unei instituții bancare, mai sunt necesare:
contractul de ipotecă;
încheierea de intabulare a contractului de ipotecă;
contractul de credit;
adresa emisă de instituția bancară prin care își exprimă acordul de vânzare, cu menționarea condițiilor și cu menționarea soldului creditului.
Detaliile tranzacției:
preț, monedă, curs valutar;
modalitatea și termenele de achitare;
conturile bancare, atât al vânzătorului, cât și cel al cumpărătorului.
Taxe și onorarii
Încheierea unui contract de vânzare implică achitarea unor taxe notariale, onorarii și impozite. Aceste costuri variază în funcție de valoarea bunului vândut, tipul tranzacției, și calitatea părților implicate (persoane fizice sau juridice) și complexitatea actului.
Onorariul Notarial
Notarul public percepe un onorariu pentru redactarea și autentificarea contractului de vânzare, stabilit conform grilei impuse de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România (UNNPR). De regulă onorariul este suportat de cumpărător.
Factorii care influențează onorariul notarial:
Taxele ANCPI
Pentru a înscrie noul proprietar în Cartea Funciară aferentă imobilului, se achită o taxă către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI); această taxă se achită la notar public, care se ocupă de întocmirea documentației pentru îndeplinirea formalităților de publicitate imobiliară. De regulă taxele pentru intabulare sunt suportate de cumpărător.
Impozitul perceput pentru înstrăinarea unui imobil prin contract de vânzare:
Impozitul aferent înstrăinării imobilului este suportat de vânzător și se achită la notarul public în ziua semnării contractului de vânzare, în prealabilul semnării, urmând ca notarul public să vireze această suma către stat până pe data de 25 a lunii următoare. Este important de menționat că această sumă nu reprezintă un venit pentru notar, iar pentru această operațiune nu se percep comisioane suplimentare.